שאלות נפוצות

שאלות נפוצות בהפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב (ADHD) היא תופעה מוכרת ושכיחה, סובלים ממנה 10%-7% מהילדים ומבני הנוער עד גיל 18, חלק מהתסמינים ממשיכים להשפיע גם אצל מבוגרים.

ישנם מספר סוגים של הפרעת קשב, חלקם בולטים ונצפים בגיל צעיר וחלקם "שקופים" ומאובחנים בגיל מאוחר יותר. אצל כל אחד קשיי הקשב נראים אחרת ולאורך החיים יש שוני בהתבטאות התסמינים.

ADHD היא הפרעה התפתחותית המאופיינת בחוסר קשב,  פעילות יתר ואימפולסיביות. ישנו קושי במיומנויות הניהוליות המאופיינות ביכולת להתגייס למשימה ובזיכרון העבודה.

חשוב לבצע אבחון מקצועי של הפרעת קשב מכיוון שיש אבחנה מבדלת רחבה. יש מצבים שיכולים להראות כמו הפרעת קשב כמו לקות ראייה או שמיעה, פרכוסים ועוד..

ילדים עם הפרעת קשב לעיתים קרובות סובלים גם מלקויות למידה, הפרעות שינה, דכאון, חרדה, טיקים, הפרעה במצב הרוח ועוד. חשוב לתת מענה הולם עבור קשיים הנגרמים כתוצאה מהתחלואה הנלוות.

האבחון מתבצע ע"י ראיון עם הילד וההורים ,על־פי התסמינים הנראים אצל הנבדקים ועל־פי דפוסי ההתנהגות והתפקוד שלהם במצבים שונים.

ישנם שאלונים שההורים והמורה ממלאים לפני הביקור, יש גם שאלונים מתאימים למתבגרים ולמבוגרים המתבססים על דיווח עצמי.

יש מספר דרכים להתמודד עם הפרעת קשב ולטפל בה בהצלחה, ביניהן טיפול התנהגותי, טיפול תרופתי וטיפול רגשי, שמיועד להתמודד עם ההשלכות של הפרעת הקשב.

רופא ילדים/משפחה מוסמך משרד הבריאות לאבחן , נוירולוג או פסיכיאטר מוסמכים לאבחן ADHD.

במפגש האבחון המדויק הוא האבחון הקליני שמתבצע עם הילד וההורים ונמשך לפחות שעה הראשון.

המבחנים הממוחשבים משמשים כמבחן עזר ולא משמשים כאבחון הפרעת קשב וריכוז, חשוב לדעת שהדיוק של הבדיקה לוקה בחסר ולכן לא מומלץ לבצע את המבחן ללא המלצת הרופא המומחה.

האבחון הקליני מבוצע על ידי דר' גסנר וכולל בדיקה נוירולוגית, התרשמות כללית, התרשמות לגבי תפקוד לימודי, תפקודי קשב וריכוז, עיון וניתוח דו"חות ובשאלונים שמולאו על ידי ההורים והמורים , אבחונים נוספים בוצעו, תוצאות המבחנים הממוחשבים אם בוצעו, שיחה עם ההורים והילדים וכתיבת חוות דעת מסכמת הכוללת את סיכום הממצאים והמלצות . בסיכום המפגש ההורים מקבלים את הסיכום המלא של האבחון כולל הסבר מפורט על כל נושא הפרעות קשב, סוגי טיפול ועוד.

המשך המעקב לאחר האבחון משתנה מילד לילד. כאשר יש חשד להפרעת קשב ובנוסף לקויות למידה, נבקש לפעמים להשלים אבחונים נוספים כמו אבחון פסיכודידקטי ואז לחזור למעקב.

כאשר נתחיל טיפול תרופתי המעקב(יכול להיות טלפוני) יהיה בד"כ לאחר שבועיים.

המשך המעקבים יקבעו באופן פרטני ע"פ הצורך.

חלק מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז נזקקים לטיפול תרופתי. לכל ילד מתאימים את הטיפול המתאים לו מבחינת שעות ההשפעה והימים שבהם זקוק לטיפול.

הכוונה בטיפול לעזור לילד ולא לשנות אותו או לגרום לתופעות לוואי שיפריעו לו. רוב הילדים מגיעים בגיל מסוים למצב בו לא זקוקים יותר לטיפול תרופתי וחלק יזדקקו לטיפול לפני מטלות כמו מבחן.

 

חשוב לדעת שלא כל ילד עם קשיי קשב זקוק לטיפול תרופתי. כאשר לא קיימים קשיים תפקודיים נראה בכך תכונה עם יתרונות וחסרונות.

בשלב הראשון רצוי לקבל הדרכת הורים/ילד. יש ילדים שזקוקים לטיפול רגשי.

ילדים עם לקויות למידה זקוקים להוראה מתקנת, הקלות והתאמות.

קיימים טיפולי ריפוי בעיסוק כמו POET ו   COJFUN  שמסייעים להורים ולילד להבין על תפקוד ילדיהם,  ולשפר את תפקודם.

טיפולים טבעיים או דיאטות לא הוכיחו את עצמם.

ישנה חשיבות גדולה לכמות ואיכות השינה ולפעילות הגופנית שהילד מבצע.

Call Now Button