הפרעת קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היא מצב רפואי עם מרכיב גנטי. קיימים מספר סוגים של הפרעת קשב ואצל כל ילד הקושי מתבטא בצורה שונה. זוהו אזורים במוח שמתפקדים בצורה שונה אצל ילדים עם הפרעת קשב. לכן, הם עשויים להתקשות ללמוד ולהביע את רגשותיהם או לשלוט בהתנהגותם היטב, בדומה לילדים אחרים באותו גיל.

ישנם שלושה סוגי ADHD:

  • ADHD המאופיין בעיקר בקשיי קשב: הילדים נוטים להתקשות להתרכז, לזכור הוראות, לשים לב ולסיים מטלות.
  • ADHD המאופיין בהיפראקטיביות ואימפולסיביות: הילדים נמצאים תמיד בתנועה, מתקשים להאט ולהירגע ולעיתים קרובות פועלים בלי לחשוב.
  • ADHD משולב: הילדים מתקשים להתרכז, עצבניים או חסרי מנוחה ונמצאים תמיד בתנועה. לעיתים קרובות הם פועלים בלי לחשוב.

סימנים ותסמינים של ADHD

  • אינו שם לב לפרטים ועושה שגיאות רשלניות או חסרות זהירות בבית הספר או בשיעורי הבית – למשל, מתעלם מפרטים או מפספס אותם, או מגיש עבודה לא מדויקת
  • קופץ מפעילות אחת לאחרת
  • אינו מצליח להיות מסודר – למשל, מתקשה לסדר דברים או לעשות דברים בזמן
  • שוכח דברים שונים, בעיקר כשהוא מנסה למלא הוראות כדי לסיים משימה שקיבל
  • מדבר הרבה או מפריע לשיחות של אחרים
  • חסר מנוחה – אינו יכול לשבת בשקט, להישאר ישוב, מתנועע בעצבנות, מתפתל או מטפס על דברים
  • אינו מצליח להישאר מרוכז או שדעתו מוסחת בקלות
  • חולם בהקיץ
  • אינו מסיים את שיעורי הבית או את המטלות הביתיות
  • נראה כאילו אינו מקשיב להוראות
  • מאבד דברים לעיתים קרובות – לדוגמה, את שיעורי הבית, העפרונות, הספרים, ארנק, מפתחות או טלפון סלולרי
  • רועש או קולני מדי בזמן משחק, פעילות פנאי או פעילויות חברתיות
  • נמצא בתנועה כל הזמן ונראה כאילו אספקת האנרגיה שלו אינה נגמרת
  • חסר סבלנות ואינו מצליח לחכות לתורו
  • מתקשה לעמוד בפיתוי או לפספס הזדמנות
  • אינו חש בנוח כשעליו לעשות דברים לאט, במחשבה מרובה ולפרקי זמן ארוכים.

אם ילדכם סובל מ-ADHD ואינו מאובחן ומטופל, הדבר עלול להוביל לקשיי למידה, קשיי התנהגות וקשיים רגשיים לטווח ארוך. עם זאת, יש בעיות אחרות שמובילות להתנהגות דומה ל-ADHD – למשל, בעיות בריאות, בעיות רגשיות, בעיות בשינה או קשיים בבית הספר. זו הסיבה לכך שילדכם צריך לעבור אבחון קפדני.

אבחון ADHD

אם אתם מודאגים מהתנהגותו של ילדכם, פנו לרופא הילדים. הוא יפנה אתכם לאבחון הפרעות קשב וריכוז או אבחונים אחרים. אבחון ADHD כולל התבוננות קפדנית באתגרים שחווה ילדכם בתחומי ההתנהגות, הלמידה וההתפתחות. אבחון מעמיק עשוי לכלול את הדברים הבאים:

  • ריאיון אתכם ועם המטפלים העיקריים בילדכם
  • ריאיון עם הילד
  • מילוי שאלונים על ידכם ו/או על ידי מטפליו של הילד

חיי היומיום של ילדים עם ADHD

ילדים עם ADHD נוטים להתקשות בלימודים ו/או לחוות בעיות בבית הספר, כולל לקויות למידה, לקות שפה וקשיי תנועה. גם בעיות שינה כגון קושי להירדם או לישון כל הלילה עשויות להשפיע לרעה על הלימודים בבית הספר. כמו כן, ייתכן שילדכם סובל מקשיים חברתיים – למשל, הוא אינו מצליח להתרכז או לשבת בשקט מספיק זמן כדי ליהנות ממשחק עם ילדים אחרים.

הילדים עלולים לפתח קשיים נוספים הקשורים לבריאות הנפש, ובהם הפרעת התנגדות והפרעת התנהגותחרדה ו/או דיכאון. תסמיני ADHD עלולים להקשות גם על חיי היומיום של המשפחה, בעיקר אם ישנם בני משפחה נוספים עם ADHD או עם קשיי למידה אחרים.

ילדים עם ADHD יכולים להיות יצירתיים מאוד ולבלות זמן רב בפעילויות שהם אוהבים. יש ילדים שנהנים להשתמש באנרגיה שלהם לעיסוק בספורט או בריקוד, ועשויים להיות פתוחים יותר להתנסות בדברים חדשים מאשר ילדים אחרים. מציאת דרכים חיוביות שאליהן יוכל ילדכם לתעל את האנרגיה שלו תעזור לבנות את ההערכה העצמית שלו ותגן עליו מפני בעיות הקשורות לבריאות הנפש.

ADHD אצל בני נוער

יש ילדים שאינם מאובחנים ב-ADHD עד גיל ההתבגרות. אם אתם חושבים שלילדכם המתבגר יש הפרעת קשב כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית. ישנם מקרים שבהם תסמיני ה-ADHD אינם גורמים לבעיות עד שנות הילדות המאוחרות או תחילת שנות ההתבגרות, כאשר הילדים מקבלים יותר ויותר שיעורי בית ועוברים שינויים חברתיים ורגשיים. שינויים אלה מתווספים לקשיים החברתיים והלימודיים של הילד.

מצד שני, ככל שילדכם מתבגר, תסמיני ה-ADHD עשויים להשתנות או להתרכך. לדוגמה, ייתכן שעדיין יהיו לו בעיות להתרכז, לזכור דברים ולחשוב לפני שהוא פועל, אך התנהגותו תהיה פחות היפראקטיבית. מנגד, יתכן ודווקא בגיל הבוגר יותר יבואו לידי ביטוי קשיים אחרים, שיתכן ועד היום הוא הצליח להתמודד איתם, אך כעת מקשים עליו יותר.

עד שיגיע לגיל ההתבגרות, יתכן וילדכם יפתח כמה שיטות להתמודד עם התסמינים שלו ביעילות רבה יותר. כמו כן, כמה מהתכונות וההתנהגויות שהקשו על חייו כשהיה בבית הספר יכולות להפוך לחוזקות בהמשך חייו, בעיקר אם קיבל תמיכה טובה במהלך שנות ההתפתחות. למשל, כשיצטרך לפתור בעיות, הוא זה ש”יחשוב מחוץ לקופסה”, או ישתמש באימפולסיביות שלו כדי לעזור במצבים יצירתיים או מאתגרים.

כיום מובן שADHD היא הפרעה העשויה לבוא לידי ביטוי לכל אורך החיים, גם אצל בוגרים, וטיפול וניהול נכון עשויים להקל באתגרים השונים שבהם אנו נתקלים לאורך החיים, כולל בחיי החברה, הלימוד, התעסוקה, והיחסים הזוגיים והמשפחתיים, גם בחיים הבוגרים.

חשוב לזכור ADHD אינה מהווה בעיה רק בסביבת בית הספר. זוהי בעיה העלולה להשפיע על כל תחומי החיים והחברה של הילד, המתבגר והמבוגר הצעיר.
חשוב לפנות לקבל עזרה בזמן. וודאו שאתם זוכים ליחס רציני, מקצועי ואמפטי מאנשי המקצוע אליהם פניתם. כך תימנעו מלפספס את “חלון ההזדמנות האבחנתי והטיפולי”.

הצעדים הראשונים בברור הפרעת קשב וריכוז

הצעד הראשון הוא לבקר אצל רופא הילדים, שיוכל להפנות אתכם לרופא ילדים מוסמך לטפל ולאבחן ADD-ADHD ,לנוירולוג ילדים, לפסיכולוג לילדים או לפסיכיאטר לילדים לקבלת הערכה ואבחון נוספים. אם ילדכם אובחן עם ADHD, איש המקצוע ואתם תעבדו יחד על פיתוח תכנית לטיפול.

להתמודד עם ADHD

ההתמודדות עם ADHD אצל ילדים מתחילה בקבלת העובדה שילדכם מתנהג ויתנהג בדרכים מאתגרות. עם זאת, אתם ואיש המקצוע תוכלו לפתח יחד תכנית ניהול התנהגותי שתקל על ההתמודדות עם ההתנהגות הזו. כדי לפתח תכנית ניהול התנהגותי לילדכם, עליכם לאזן בין הציפיות שלכם לבין מה שילדכם באמת יכול לעשות. כמו כן, חשוב לבסס שגרה קבועה, לקבוע כללי התנהגות ברורים ותוצאות ברורות להפרתם.

כדי להשיג את האיזון הנכון, תכנית הניהול ההתנהגותי עשויה לכלול:

  • טיפול התנהגותי בתחומים שונים, ובהם שיטות לשימוש בבית הספר, שינה טובה, תזונה בריאה ופעילות גופנית
  • תמיכה בבעיות למידה, שפה, תנועה ומוטוריקה ובעיות רגשיות אחרות שילדכם עשוי לסבול מהן
  • טיפול תרופתי אצל חלק מהילדים.

התכניות הטובות ביותר מושתתות בדרך כלל על ייעוץ מקצועי מבוסס שמביא בחשבון את הדברים שמתאימים לילדכם ולמשפחתכם. כמו כן, הן משקללות את כל ההיבטים בחייו של ילדכם, כולל צרכיו ותחומי האחריות שלו בבית, בבית הספר ובכל סביבה חברתית אחרת.

כדאי לדבר על התוכנית עם בני המשפחה, המטפלים, צוות המורים או הגננות כדי לעזור לכולם לבסס ציפיות מציאותיות מהתנהגותו של ילדכם. כמו כן, ספרו להם על הדרכים המועילות להתמודדות עם התנהגותו ועל הדברים שהוא מתקשה לעשות.

עבודה בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע, מורים ומבוגרים אחרים המעורבים בטיפול בילדכם, וכמובן עם בני המשפחה וחברים, יכולה להקל מאוד עליכם ועל ילדכם לעמוד בתוכנית.

טיפולים התנהגותיים

הטיפולים ההתנהגותיים מלמדים את ילדכם את המיומנויות הדרושות לחיזוק התנהגות משתפת פעולה, ולצמצום ההתנהגות המאתגרת. אפשר להתחיל ללמוד ולהשתמש בטיפולים הללו גם אם אתם עדיין ממתינים לאבחון רשמי.

הוראות מילוליות ברורות

ילדכם יתנהג כראוי בקלות רבה יותר אם יבין היטב את מה שאתם רוצים שיעשה. לכן, השתמשו בהוראות מילוליות ברורות וקלות לביצוע, והדגימו בעצמכם. כך תעזרו לילדכם למלא הוראות מילוליות:

  • תנו לו הוראות ברורות וקצרות
  • הסבירו לו מה לעשות – למשל, “תרים בבקשה את הבגדים מהרצפה ותתלה אותם בארון”
  • שמרו על קשר עין עם ילדכם
  • בקשו ממנו לחזור על ההוראות שנתתם, כדי לוודא שהבין.

רמות עייפות

לכל הילדים קל יותר להתנהג כראוי כשאינם עייפים. כדי למנוע מילדכם להתעייף:

  • תנו לו מזון בריא שיספק לו אנרגיה מתמשכת לזמן ארוך יותר ויאפשר לו להתרכז טוב יותר
  • הכניסו הפסקות מנוחה כחלק מהפעילויות המתוכננות
  • שלבו מטלות לימודיות עם תרגילים גופניים קצרים
  • בססו לילדכם הרגלי שינה טובים, למשל ללכת לישון ולהתעורר בערך באותה שעה מדי יום
  • צמצמו את זמן המסך ככל האפשר במהלך היום, וודאו שהמכשירים האלקטרוניים כבויים לפחות שעה לפני שהוא הולך לישון.

שגרות קבועות וצפויות

שגרות עוזרות לילדים להרגיש מוגנים ובטוחים, מה שיכול לחזק התנהגות טובה. כדי לבסס שגרה ולהתמודד עם שינויים:

  • דברו עם ילדכם על לוח הזמנים היומי שלו. אפשר לבקש מהמורים לתלות עותק בכיתה של מערכת השעות השבועית, במקום שילדכם יוכל לראות
  • השתמשו ברשימות, איורים המציגים את השגרה היומית ו/או לוחות זמנים
  • ידעו את ילדכם מראש על שינויים צפויים – למשל, “בעוד חמש דקות תצטרך ללכת לצחצח שיניים ולהתכונן לשינה”
  • הגבילו את מספר האפשרויות שילדכם צריך לבחור – לדוגמה, במקום להגיד, “הגיע הזמן להתלבש. מה אתה רוצה ללבוש?”, אמרו, “הגיע הזמן להתלבש. אתה רוצה את החולצה הירוקה או האדומה?”

מיומנויות חברתיות

ילדים עם ADHD עשויים להזדקק למעט יותר עזרה כדי ללמוד כיצד להסתדר עם ילדים אחרים. כך תוכלו לעזור לילדכם לפתח את המיומנויות החברתיות שלו:

  • תגמלו אותו על התנהגות מסייעת ועוזרת, למשל אם חלק בהצלחה את הצעצועים או התנהג כלפי אחרים בעדינות
  • למדו אותו שיטות שבהן יוכל להשתמש אם נתקל בבעיה עם ילד אחר, כמו ללכת למקום אחר או לדבר עם המורה
  • למדו אותו לשים לב להתנהגותו שלו, ולהשתמש במשפטים קצרים כמו “עצור, חשוב, עשה”.

שבחים על התנהגות חיובית

שבחים,חיזוקים,תגמולים על התנהגות חיובית יגבירו את הסיכוי שהתנהגות זו תתרחש בעתיד. אפשר לנסות:

  • להציג בפני ילדכם פעילויות שסביר להניח שיצליח בהן
  • לחגוג בשמחה כל פעם שהוא מצליח, גם אם מדובר במשהו קטן בלבד בתור התחלה – למשל, “הצלחת לסיים את כל העמוד של שיעורי הבית. כל הכבוד, אתה בטח כל כך גאה בעצמך!”
  • לחזור על רגעי השיא של ילדכם בסוף כל יום. כמו כן, תוכלו לדבר על דברים שהתקשה בהם.

בכיתה

קבעו פגישה עם המורה ובקשו:

  • לחלק את המטלות לנתחים קטנים יותר
  • להציע לילדכם פגישה אחד על אחד, כשאפשר
  • להצמיד לילדכם חונך, שיעזור לו להבין מה עליו לעשות
  • לתכנן את הישיבה בחדר הכיתה כך שילדים עם צרכים מיוחדים יישבו בשורות הקדמיות, הרחק מהפרעות אפשריות
  • לנסות לשמור על פעילויות יומיומיות שגרתיות וצפויות ככל האפשר
  • להכין רשימת מטלות מאוירת של משימות שיש להשלים
  • לבצע את המטלות הלימודיות הקשות יותר בבוקר או אחרי ההפסקה
  • לתת לילדכם מעט יותר זמן לסיים את המשימה.

בתי הספר יכולים לעזור ולהוציא לפועל את תכניות הסיוע הללו כחלק מתוכנית הלימודים האישית של ילדכם. כמו כן, תוכלו לעבוד בשיתוף פעולה עם בית הספר כדי לקבוע את היעדים של ילדכם ולסקור את התקדמותו במהלך פגישות תמיכה קבוצתיות קבועות.

טיפול תרופתי

הרופאים עשויים לרשום לילדים עם ADHD תרופות מרשם. מרבית התרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הן תרופות ממריצות (או מעוררות), המשפרות את הדרך שבה חלקי המוח “מדברים” זה עם זה. תרופות אלה יכולות לעזור בשיפור תשומת הלב, הוויסות העצמי והמיומנויות השפתיות והמוטוריות. החומר הנפוץ ביותר המשמש בתרופות מסוג זה הוא מתילפנידאט, שנמכר בשמות המסחריים ריטלין, ריטלין LA וקונצרטה. למשפחת התרופות המעוררות שייכות גם התרופות מקבוצת האמפתמינים המוכרים בארץ תחת השמות, אטנט, ויואנס ועוד.

תרופות אלה משחררות את המתילפנידאט בקצב שונה ובזמנים שונים של היום. המומחה יקבע איזו תרופה מתאימה לילדכם ומהו המינון המומלץ. הנה כמה שאלות שכדאי לשאול את הרופא:

  • כיצד נדע שהתרופה עובדת?
  • תוך כמה זמן התרופה עובדת?
  • לכמה זמן התרופה משפיעה?
  • מהן תופעות הלוואי של התרופה?
  • כמה זמן הן נמשכות?

תופעות לוואי

לתרופות אלה יכולים להיות תופעות לוואי –ירידה בתיאבון, קשיי הירדמות, כאבי בטן או כאבי ראש.

רוב תופעות הלוואי קלות ואינן נמשכות זמן רב. אם הן אינן חולפות, הרופא שרשם את התרופות עשוי לשנות את המינון או את התרופה.

לקבל תמיכה בעצמכם

חלק גדול מההתמודדות עם ADHD הוא טיפול בעצמכם ובקשת עזרה מאחרים. הנה כמה אפשרויות לתמיכה:

  • בקשו עזרה מבני המשפחה ומחברים. אם ילדכם קשור מאוד לאחד מבני המשפחה, למשל דודה או סבא, בקשו ממנו להצטרף אליכם לקניות, או לבלות עם ילדכם בזמן שאתם ממלאים מטלות אחרות.
  • דברו עם המורה על טיפולים התנהגותיים בכיתה, שאפשר לנסות גם בבית.
  • לכו לקבוצת תמיכה להורי ילדים עם ADHD
  • דברו עם איש המקצוע שמטפל בילדכם על הקשיים שלכם.
Call Now Button